EVADAREA
Evadarea face parte din esenta umana;este o conditie a devenirii si in ultima
instanta o obligatie.Evadarea scriitorului reprezinta aici si o parabola despre
salvarea sufletului incorsetat si obligat la rutina,caci actiunea este plasata
intr-o perioada de constrangeri si limitari,sub dictatura comunista.In planul
lumii profane evadere inseamna moarte,iar pentru Gavilescu moarte-nunta reprezinta
tot un mod de evadare.
FEMININUL
Feminitatea este asociata simbolic cu sufletul lumii si este considerata un
principiu al nasterii si al mortii.Nunta in moarte proiecteaza o cale de salvare.
GHICITUL
Ca proba initiatica ,deschisa din capacitatea omului de a-si gasi intuitiv
drumul ,ghicitul se fixeaza in scrierile lui Eliade intre clarviziune si joc.Tipica
in acest sens este experierenta lui Gavrilescu,care dobandeste dreptul de
a iesi din labirintul mortii prin exercitarea intuitiei lui de artist.Personajul
are constiinta rutinarii sale si intuitia vaga a salvarii,insa nu-si cunoaste
drumul pentru ca nu si-a urmat impulsurile sufletesti.Din acest motiv tigancile
il supun unui joc in care trebuie sa ghiceasca ,adica sa-si reactiveze intuitia
atrofiata.Ghicitul nu presupune pregatire speciala,initierea intr-un mestesug
oracular,ci doar un joc al norocului si al intamplarii.
GRADINA
Tot o proiectie a labirintului,gradina este un loc de initiere,dar si o imagine
traditionala a paradisului de dincolo de moarte.Eliade vorbeste adeseori despre
simbolismul gradinilor de vara,ca locuri ale desfasurarii lumesti,in care
oamenii se pregatesc fara sa stie pentru intelegerea secretului capital.Betia,cantecul
lautaresc in general, petrecerea alaturi de oameni necunoscuti reprezinta
in viziunea lui un mod de cunoastere si pregatire.
HAOSUL
Gavrilescu,de pilda,rataceste prin labirint printe obiecte a caror forma o
percepe vag;trairea sa seamana cu o mistuire,cu moartea, dar legaturile sale
cu lumea nu au fost definitiv intrerupte;el primeste semne ale unei vieti
ce continua fara el ,aude:”voci si zgomote si scaune trase pe parchet,parca
un intreg grup s-ar fi ridicat de la masa si s-ar fi indreptat spre el”.De
aceea haosul genereaza o renovare a personajului in acelasi univers de care
el este prins ,insa intr-o alta durata istorica,iar transformarile pe care
timpul le-a operat sunt atat de derutante ,incat pentru Gavrilescu inseamna
tot haos,o dereglare a lumii pe care numai el o simte,intucat doar lumea lui
interioara se recreeaza intr-o alta dimensiune:in moarte.
HIEROFANIA
Termenul defineste semnul purtator al sacrului,indumnezeirea unui spatiu ,unui
lucru,savarsirea constienta sau nu a unei actiuni care permite imersiunea
in misterele capitale.Bordeiul tigancilor (La tiganci) este purtator al unui
secret ce se pastreaza de la inceputul lumii sau contine”in nuci”
creatia insasi.In “Sacrul si profanul”,Eliade afirma :”Pentru
a reda manifestarea sacrului,am propus termenul de hierofanie, care este comod,
cu atat mai mult cu cat nu implica nici o precizare suplimentara: el nu exprima
decat ceea ce este implicat in continutul lui etimologic, anume ca ceva sacru
ni se arata”.
De asemenea, hierofania reuneste contradictiile lumii, caci orice manifestare
a sacrului in lume ofera sansa transcenderii, prin anularea si armonizarea
contrariilor. Toate hierrofaniile sunt si simboluri, pentru ca inchid in ele
secretul unui paradox.
HIEROFANTUL
Cel care reveleaza sacralitatea, preot, initiat, detonator al unui mister
capital, hierofanul este asimilat, in opera lui Eliade, in special cu oficialul
spectatorului. Hierofanul este preotul care oficiaza initierile secrete, care
ii desemneaza pe cei alesi.
IUBIREA
Gavrilescu poarta in subconstient o iubire ratata si pe care o va regasi dincolo
de moarte. Iubirea ilustreaza principiul lumii, este un mod de impacare a
contrariilor, anuleaza cele doua elemente ale vietii(femininul si masculinul)
si contine promisiunea unei finite noi. Prin iubire se reface androginia initiala
a universului, iar acest simbol al unitatii ascunde aspiratia spre paradisul
pierdut, spre varsta de aur a omenirii, spre timpul pur, de dinainte de inceputul
istoriei.La Eliade,iubirea este posibila doar in moarte,caci moarte inseamna
intoarcere la origini, recuperare a fiintei eterne.Iubirea profana este nesemnificativa
,vremelnica.
JOCUL
Gavrilescu este prins intr-un joc pe care nu-l cunoaste si pe care nu-l ia
in serios.In acest caz jocul contine un mesaj pentru care eroul nu este pregatit.Personajul
si-a tradat iubirea,ori jocul tigancilor incearca sa-i trezeasca acest sentiment
refulat.Pentru el,moartea presupune refacerea unitatii primordiale si prin
ea reintegrarea in spatial a eternitatii-padurea verde.
LABIRINTUL
Simbol al vietii,labirintul este spatiul tenebros, dar regenerator din trupul
marii zeite,forma a imaginarului nascator de excese si proiectie a infinitului.Labirintul
este creat din rapantii,ofera posibilitati de alegere,presupune probe,incercari
si ispite,experiente in care ratiunea este inutila.O parabola bine configurata
apare in “La tiganci”,unde Gavrilescu devine prizonierul unui
univers labirintic.Intrarea lui in bordeiul cu multe cotloane este asociata
cu o regasire,dar sugereaza si sentimentul abandonului care naste revolta.Parasit
de cele trei fete ,personajul incearca sa gaseasca drumul cel bun urmarind
peretele unui paravan care pare nesfarsit,iar momentul in care apare dincolo
de acest paravan,sufocat de caldura se dezbraca.Nuditatea inseamna parasirea
formei si individualitatii,conditie pe care Gavrilescu o accepta greu ,cu
teama si apoi cu resemnare.
Gavrilescu impins de frica,inaintand cu prudenta ,alergand din instinct ,reuseste
sa ajunga in ultimul moment intr-un coridor semiluminat,probabil aproape de
poarta celeilalte vieti,si capata sansa de a fi imbracat din nou, aproape
impotriva vointei sale,dupa cum ii spune baba.Instinctiv, pleaca si rataceste
in lumea existentei istorice pentru a se putea intoarce si a regasi paradisul
sau nunta cu Hildegard.Experienta lui Gavrilescu echivaleaza cu initierea
in moarte, caci « a iesi si a intra intr-un labirint este ritual initiatic
prin excelenta; si totusi,orice existenta, chiar si ea mai linistita, poate
fi asimilata cu inaintarea intr-un labirint ».Ratacirea in bordeiul
tigancilor contine un mesaj si un avertisment asupra lumii profane, deoarece,
intors in realitatea istorica, eroul afla un alt labirint: in locurile conuscute
sunt alti oameni si alte posibile drumuri.
LIBERTATEA
In general, Eliade vorbeste despre libertatea absoluta, tine de conditia umana
si trebuie cucerita ca toate libertatile castigate de om de-a lungul istoriei.
Numai ca sensul libertatii eliadesti se intemeiaza spre o cunoastere ritualica.De
aceea, personajele lui Eliade se pregatesc prin teatru ritualic pentru a-si
redobandi conditia fireasca de fiinte libere la modul absolut.
LUMINA
Gavrilescu este lovit de lumina, inainte de a patrunde in universul miraculos
de la tiganci. Intalnirea cu lumina este anticipata prin povestea despre colonelul
Lawrence, pe care”arsita” Arabiei “l-a lovit ca o sabie”.Obsedat
de aceasta fraza auzita intamplator, Gavrilescu isi traieste experienta mortii
ca pe o lumina”alba,incandescenta,orbitoare” si care ii declanseaza
anamneza.Sub imperiul luminii, Gavrilescu isi aduce aminte de ziua insorita
din Charlottenburg, adica de momentul in care si-a abandonat adevaratul destin.Lumina
zilei, cu precadere a ceasului halucinant care este amiaza, proiecteaza fiinta
intr-un univers magic.Si libertatea individuala este reprezentata prin simbolul
luminii.
MOARTEA
Gavrilescu,un musician ratat ,care a trait cu sentimentul inutilitatii,considerandu-se
pedepsit pentru pacatele lui , « isi percepe si moartea ca pe o ratare
» .Moartea sa inseamna ,in primul rand ,anularea acestui sentiment al
mediocritatii;el este condamnat sa-si traiasca in labirintul intunecat toate
dorintele ratate,apoi i se deschide poarta mortii.De aceea ,pentru el moartea
este mai intai o atingere,apoi un fior si in cele din urma o constrangere.Pentru
Gavrilescu ,moartea nu inseamna lumina;el isi gaseste mireasa (pe Hildegard),dar
pornesc spre padure,adica spre un alt labirint,in care este condamnat sa-si
traiasca iubirea ratata,sa simta aripa,fiorul si necrutarea mortii si abia
dupa aceea sa ajunga la fereastra luminata,adica la implinirea armoniei prin
nunta mioritica.Povestea sa ilustreza frica normala de moarte.
NUMERELE
La Eliade,apar o serie de numere simbolice,a caror semnificatie se pastreaza
,de regula,in sfera mitului.In “La tiganci” aproape toata experienta
lui Gavrilescu este subliniata prin numere semnificative;el merge cu tramvaiul
de trei ori pe saptamana,numar al tuturor ritualurilor si al hierofaniilor;tot
odata ,in traditia folclorica ,trei este si semnul echilibrului si al perfectiunii.In
aceeasi nuvela ,sapte,cifra a creatiei anunta regenerarea personajului dincolo
de moarte ,caci mireasa se afla in a saptea camera.Tigancile s-au stabilit
in Bucuresti de 21 ani,adica de trei ori sapte,semn al creatiei perfecte,caci
lui Gavrilescu i se da sansa renasterii.
POARTA
Simbol al ambiguitatii,loc al plecarilor si al sosirilor,legatura intre lumi
si intre stari ale fiintei.Usa pe care o deschide Gavrilescu are sens mioritic;prin
regasirea perechii destinate,dincolo de usa inchisa,el capata dreptul de a
iesi din labirintul mortii,spre padurea verde,adica spre eternitate.
RAIUL
In gandirea arhaica,raiul nu este doar un spatiu al perfectiunii,ci o stare,
« singura importanta care precede actuala conditie a omului »Padurea
verde devine o proiectie a raiului in nuvela “La tiganci’’,care
se incheie cu plecarea perechii reunite spre padurea paradisului.
RATAT
In planul vietii sociale sau in cel al istoriei individuale,ratarea declanseaza
revolta sau preocuparea pentru universul interior,ceea ce obliga la cautarea
altor cai de devenire.Gavrilescu este profesor de pian care traieste din meditatii,impacat
cu ideea ca plateste pentru pacatele sale.Invinuirea vaga,compatimitoare si
ironica pe care si-o aduce,provine din nostalgia iubirii ratate.El si-a gasit
perechea ursita ,pe Hildegard,dar a fugit din cauza unor ratiuni marunte si
lase.Si-a impus sa uite si sa se resemneze,insa in fiinta sa profunda sentimentul
s-a pastrat intact.Inainte de a intra in curtea tigancilor,are senzatia ca
a mai trait o astfel de zi,iar apoi isi aminteste ca era ziua in care o parasise
pe Hildegard.Moartea sa inseamna regasirea iubirii pierdute,adica tocmai ceea
ce ratase in timpul vietii.
SETEA
Expresie a conditiei umane ,setea dubleaza tendinta naturala a devenirii:
« cu cat omul sufera mai mult,cu atat e mai insetat de Dumnezeu,de adevar
,de liniste,de iubire ».Setea topeste fiinta,o aduce la starea impersonala,
nediferentiata, de samanta. Gavrilescu, desi avertizat sa nu bea prea multa
cafea,el cere si apa, si isi potoleste setea band direct din cana,satisfacandu-si
setea intrand in starea de disolutie si in moarte.
IELELE
Ielele sunt fapturi feminine supranaturale intilnite in mitologia romaneasca,
foarte raspindite in superstitii, carora nu li se poate stabili insa un profil
precis, din cauza marii diversitati a variantelor folclorice. Totusi, cel
mai frecvent, Ielele sunt descrise ca niste fecioare zanatice, cu o mare putere
de seductie si cu puteri magice, avind aceleasi atribute ca Nimfele, Naiadele,
Dryadele, sau chiar si ca Sirenele. Ielele locuiesc in vazduh, in paduri sau
in pesteri, in munti, pe stinci sau pe maluri de ape, in balarii sau la raspintii,
scaldindu-se adesea in izvoare. Se crede despre ele ca apar in special noaptea
la lumina lunii, rotindu-se in hora, in locuri retrase (poieni silvestre,
iazuri, maluri de riuri, rascruci, vetre parasite sau chiar in vazduh, dansind
goale, numai cu sinii goi, cu parul despletit, mai rar cu vestmint de zale
sau infasurate in valuri transparente si cu clopotei la picioare); dansul
lor specific este hora; locul pe care au dansat ramine ars ca de foc, iarba
nemaiputind creste pe locul batatorit, iar crengile copacilor din jur fiind
pirlite; mai tirziu, cind iarba rasare din nou, culoarea acesteia este verde-intunecata,
nu e pascuta de vite, iar terenul devine prielnic inmultirii ciupercilor din
specia "lingura zinei". Ielele apar uneori cu trup, alteori sint
doar naluci imateriale, cu aspect iluzoriu de tinere femei vesele; de obicei,
folclorul le reprezinta tinere si frumoase, voluptuoase si seducatoare, nemuritoare,
zburdalnice pina la delir, vindicative si rele, fara a fi totusi structural
malefice.
NUCUL
Arbore demonic in folclorul si credintele vechi si noi, ale multor popoare.
Dupa Talmud, fiecare craca de nuc are noua frunze si in fiecare frunza se
ascunde un demon. In aria noastra culturala, nucul nu se planteaza in curte,
deoarece sub nuc nu creste nimic altceva. Mai exista credinta ca cel care
va planta un nuc va muri in momentul in care grosimea tulpinii sale atinge
pe cea a grumazului omului.
CAFEAUA poate fi :
AHERON
Fluviu infernal in mitologia greaca, ale carui ape fac pe oricine le traverseaza
sa-si uite trecutul. Numele fluviului repeta numele zeitei uitarii. Ea strabate
campiile Elizee, iar umbrele mortii lor, ajunse acolo sunt obligate sa bea
din apa fluviului spre a-si anihila orice amintire.
STYX
Fluviu infernal in mitologia greaca. Grecii credeau ca apa otrvita a Styxului
e in stare sa dizolve orice nava din orice material. Zeii greci jurau pe Styx,
iar divinitatea care-si calca juramantul era privata un an de dreptul la viata,
iar alti noua ani de orice relatie cu ceilalti zei.
Baba poate fi:
CERBERUL
Caine monstruos din mitologia greaca care avea misiunea eterna de a veghea
intrarea in Infern a umbrelor celor morti si de a nu permite nimanui iesirea
in lumea umana; ingaduind numai intrarea umbrelor, nu si a oamenilor vii;
ca orice bun caine de paza, care ii lasa pe straini sa patrunda pe teritoriul
sau, controla mai cu seama iesirea, nelasandu-i sa plece. El era imaginat
cu trei, rareori cu o suta de capete.
Fetele pot fi:
PARCELE
Sunt armature ale marelui cosmos, ca si cele ale micului cosmos, care concentreaza
cele trei calitati ale fiintei, forme fundamentale ale zeitei-radacina. Tiganca
poate fi Tamas(simbolizata de negru), grecoaica este Sattwa(simbolizata de
alb), evreica este Rajas(simbolizata de rosu). Sunt Tamas, descendenta, intunecata,
insumand in ea posibilitatile de inertie si de ignoranta, goana dupa indeplinirea
dorintelor, tendintele materialiste, faza de “inspiro”; Sattwa,
tendinta ascendenta, luminoasa, cu nazuinta de reintegrare in principiu, dorinta
de evolutie tendintele mistice, sufletul, faza de “inspiro”; Rajas,
expansiva, pasionala, epuizand amploarea, adica dimensiunea orizontala, neutralitate,
spiritual, faza de “apnce”.
BIBLIOGRAFIE
1. Handoca Mircea, ”Mircea Eliade” , Editura Recif, Bucuresti,
1993
2. Handoca Mircea, «Mircea Eliade-Maitrey, La tiganci, Noaptea de Sanziene
», Editura Garamond, Bucuresti
3. Lotreanu I., “Introducere in opera lui Mircea Eliade”, Editura
Minerva, Bucuresti, 1980
4. Calinescu George, “Istoria literaturii romane de la origini si pana
in present”, Editura Minerva, Bucuresti
5. Reschika R.,”Introducere in opera lui Mircea Eliade”, Editura
Seculum I.O., Bucuresti, 2000