NUVELA FANTASTICA
Fantasticul (lat.med.phantasticus, gr.phantastikos) desemneaza ceea ce nu
exista in realitate, ceea ce este ireal, aparent, iluzoriu, sau lumea fantasmelor(gr.phantasmata-aparitie,
viziune, imagine).Initial fantasticul a fost definit ca obiect fundamental
al unor manifestari artistice, cu caracter filosofic(Diterot) sau ca o premisa
a reprezentarilor artistice religioase, cat si a celor folclorice(Hegel).
In creatia populara, fantasticul apare ca masura a fortelor nestapanite ale
naturii, in timp ce in creatia culta tinde sa devina unul din semnele distinctive
ale acestei creatii.
Despre fantastic au aparut numeroase studii cu caracter teoretic dar si aplicativ,de
pe pozitii diferite:studii istorico-literare(luarea in considerare a autorului
si a conditiilor care genereaza opera:P.G.Castex,Marin Besteliu),studii tematice(instaleaza
proprietatile distinctive ale fantasticului la nivelul lumii operelor:Roger
Caillois,Adrian Marino,Sergiu Pavel Dan),studii psihologice si psihanalitice(definirea
fantasticului e cautata in mecanismele inconstiente care il produc,in manifestarea
lor textuala:Sigmund Freud,Ion Biberi),studii structuralistice(organizarea
textului,componentele sale-verbal,sintactic:Tzvetan Todorov,Irina Badescu).
Una dintre cele mai riguroase
teorii despre fantastic a fost elaborata de Tzvetan Todorov in lucrarea “Introducere
in literature fantastica”.El incarca sa delimiteze acest tip de literatura
(sau categorie estetica) de genurile inrudite, fabulosul si straniul.In viziunea
sa, trei ar fi conditiile principale de existenta a fantasticului.
• Lumea evocata intr-un text fantastic trebuie sa fie considerata de
catre cititor ca reala.Numai intr-un astfel de context ,evenimentul neobisnuit
poate fi receptat ca atare.In acest sens,autorul dezvolta o strategie narativa,de
« autentificare » a universului cotat.
• Textul trebuie sa fie in asa fel construit,incat cititorul sa ezite
intre o explicatie in ordinea naturala a lumii, in legatura cu evenimentul
neobisnuit,si o explicatie care sa impuna acceptarea supranaturalului.Fantasticul
se defineste asadar pe baza ezitarii. Daca cititorul ajunge la concluzia ca
faptul neobisnuit a tulburat ordinea naturala a lumii, se depaseste fantasticul
si se impune fabulosul(ca in basme) ; daca ordinea naturala nu a fost tulburata,
ne gasim in zona straniului.Teoriticianul este constient ca ezitarea nu poate
fi permanenta ; fantasticul pur este greu de identificat.Cele mai multe texte
apartinand domeniului fantasticului au caracter hibrid :fantastic-fabulos,fantastic-straniu.
• Pentru ca un text sa se mentina in spatiul fantasticului, structura
sa nu poate sa-i permita cititorului o interpretare alegorica sau simbolica.
Textul fantastic ilustreaza extrema ambiguitate in literatura, pentru ca se
intemeiaza pe un paradox :pe masura ce autorul isi dezvolta strategia de autentificare,
informatiile, mai ales dupa eruptia fenomenului neobisnuit, nu se mai lasa
receptate exclusiv dintr-o perspectiva realista, ele comporta si o alta semnificatie,
inducand ezitare.Eseistul francez formuleaza urmatoarele functii :
? functia sociala(fantasticul permite incalcarea anumitor limite dincolo de
care nu se poate ajunge decat mutimita lui) ;
? functia literara(unde se incadreaza functiile pe care le indeplineste supranaturalul
chiar inauntrul operei) ;
? functia pragmatica(supranaturalul emotioneaza, sperie, sau pur si simplu
tine incordata atentia cititorului)
? functia semantica(supranaturalul constituie propria sa manifestare, este
o autodesemnare) ;
? functia sintactica(supranaturalul participa la dezvoltarea naratiunii) ;
Expunerea lui Tzvetan Todorov trebuie completata cu ideea lui Ioan Vultur
(« Naratiune si imaginar.Preliminarii la o teorie a fantasticului »)
dupa care textul fantastic are o structura interogativa si interpelativa :
il obliga pe cititor( mai mult decat alte texte literare) sa-si puna intrebari
in legatura cu natura evenimentelor evocate.Dupa manifestarea fenomenului
neobisnuit, cititorul trebuie in principiu ,sa-si reorienteze lectura, sa
revina asupra unor informatii, pentru a le reconsidera.
Alte teorii ale fantasticului sunt :
• O intruziune brutala a misterului in cadrul vietii reale(P.C.Castex-«
Le conte fantastique en France de Nodier a Maupassant » )
• Fantasticul este o incalcare a ordinii cunoscute, o rupere aproape
insuportabila de lumea reala. Cele 3 momente ale oricarei scrieri fantastice
sunt : ruperea, ordinea si revenirea la ordine(Roger Caillois-« In inima
fantasticului »)
• Povestirea fantastica ne prezinta niste oameni asemeni noua locuitori
ai lumii reale in care ne aflam si noi, azvarliti dintr-o data in inima inexplicabilului
( Louis Vax-« L’art et litterature fantastique »)
• Fantasticul este produs de teama de necunoscut, intr-o natura ostila.(H.P.Lovecraft)
• Conceptul de fantastic macabru pentru care aparitia elementului insolit
este hotaratoare si a subliniat trasaturile fantasticului modern :
? povestirea fantastica a conservat tehnica intruziunii insolite;
? utilizarea frecventa a unor motive puse in circulatie in literatura romantica;
? natura obiectelor insolite poate fi un mijloc de expresie si necesar si
superficial ;(Marcel Brion-« Arta fantastica »)
• Folosind elemente de poetica structurala,Irene Bessierre dezvolta
o teorie complexa,unde abordarea sincronica se imbina cu cea diacronica,in
relevarea fantasticului in literaturile europene si americane.Autoarea respinge
ideea de gen fantastic si sustine conceptul de povestire fantastica,adica
o specie de naratiune.
• Marin Besteliu inventariaza formele imaginar-simbolice,din punct de
vedere sociologic si considera fantasticul o categorie estetica.Fiind un produs
al refularii, arta fantastica exprima drama alienarii omului modern si devine
o forma de protest in epoca civilizatiei superdezvoltate, in ton cu ritmul
si specificul vietii sociale.De aici nevoia de fantastic pentru valoare sa
de document al sensibilitatii umane.
Formele literare fantastice au evoluat spre un fantastic tenebros care si-a
consacrat forme de expresie, trucuri, conventii, preluand anumite elemente
de la reprezentantii de seama ai genului :Hoffmann a generalizat povestirea
romantica strabatuta de anxietate, Poe a desavarsit tehnica terorii, suprarealismul
si psihanaliza au impus teoria subconstientului, existentialismul –
o viziune sumbra.
• O prima antologie a prozei fantastice romanesti a fost alcatuita de
Alexandru George in 1982.Prefata cuprinde o definitie a fantasticului , a
modului sau de constituire si functionare, a naturii duale a acestuia «
doua planuri de explicatii logice sau fapte plauzibile ».Din perspectiva
istorica, dar si tematica face o serie de comentarii la naratiunile antologate.
• Pentru Sergiu Pavel Dan conteaza in primul rand specificitatea materialului
tematico-tipologic(« Proza fantastica romaneasca »,1975) .Acesta
a propus urmatoarele grupari tematice :fabulosul feeric, miraculosul mitico-magic,ocultismul
initiatic, proza vizionara de factura absurda, proza poetica si alegorica.In
receptarea fantasticului Sergiu Pavel Dan mizeaza pe ambiguitatea autorului.In
conditiile in care evenimentul supranatural se contureaza ca o surpriza, important
este felul cum normalul suporta presiunea anormalului.Literatura fantastica,
pe de o parte, relateaza intamplari neobisnuite ;pe de alta parte, incearca
sa prezinte aceste intamplari ca fiind reale.
Nu tematica fantastica impune un autor , ci intentionalitatea estetica «
aparitie deliberata si constanta a motivului intr-un context ».
TEHNICA REALIZARII FANTASTICULUI
Tehnica realizarii fantasticului este o suprapunere integrala peste actul
de creatie literara, cu unele nuante :procedeul distantarii , amplificarea
distantarii, tehnica suspendarii surprizei.
a.Procedeul distantarii
Procedeul distantarii este intensificat la maximum.E necesara luciditatea
verosimilului, constiinta intensa a normalului, obiectivitatea rece a posibilului
si imposibilului . Se inscrie in aceasta categorie fantasticul dedublarii,
tema oglinzii, mitul lui Narcis, dubla personalitate.Tehnica este cea a imaginii
duble, proiectate si contemplate, a jocului de alternante.
b.Amplificarea distantarii
Amplificarea distantarii este insotita de intensificarea liciditatii .Concentrarea
atentiei si imaginatiei asupra unui obiect, finalizeaza prin a-l deforma .Asa
se intampla in situatii descrierilor precise, minutioase, exacte a unor evenimente
stranii.
c.Tehnica suspendarii surprizei
Tehnica suspendarii surprizei(suspense-ul fantastic ) consta in asteptarea
solutiei misterului , profunda neliniste in fata enigmaticului.Explicatia
oscileaza intre planul logic si supranatural, fara sa se fixeze.Solutia ramane
suspendata, ambigua ; o intrebare asteptata, dar nepusa.Daca intrebarea este
pusa si raspunsul gasit, atunci fantasticul este suprimat.
FANTASTICUL LUI MIRCEA ELIADE
Mircea Eliade fantasticul consta intr-o interferare
a realului cu fabulosul ori cu straniul, a plauzibilului cu incredibilul.In
plan universal, scriitorul roman aminteste de Lovecraft, Tolkein, Poe, Borges,
Marquez.
Literatura unui spirit riguros, stiintific, dominat de optimism si generator
de energie nu poate sa se construiasca decat in jurul unui mesaj « salvator
» : « un spirit deschis tuturor valorilor cu adevarat spirituale,
deschis pentru tot ce opune rezistenta morbidului si ii invinge.El credea
cu adevarat in mantuire, era evident de partea binelui, optiune nu lipsita
de pericol pentru un scriitor, dar providentiala pentru cineva care respinge
fascinatia negarii sau dispretului »-il caracteriza marele sceptic,
Cioran ,pe razvratitul generatiei ‘ 30, mircea eliade.
Scrisa intr-o cheie accesibila marelui public,omului obisnuit cu parabole,formula
epica eliadesca este gata sa satisfaca « nevoia de poveste » si
sa impuna totodata mesajul de tip recuperatoriu ca necesitate. Pierderea dimensiunii
sacre intr-o lume care decade sub agresiunea istoriei este cauza cauzelor
pentru involutia omenirii, in viziunea lui Mircea Eliade.Opera literara urmareste
redarea unui anumit nivel de intelegere a realitatii omului saracit de logici
prin reducerea polivalentei sale spirituale.Comportamentul omului modern sta
sub semnul fricii generate de ignoranta. Aceasta frica poate fi redusa prin
simularea situatiei concrete, prin inlocuirea ei cu una conventionala, prin
reiterarea unui mit:”Mitul il invata pe om istoriile primordiale care
l-au constituit din punct de vedere existential, si tot ce se refera la existenta
lui si la propriul sau mod de a exista in Cosmos il priveste direct ».prin
cunoasterea mitului, omul domina creatia, actionand astfel si asupra realului
si constiendizand rolul sau in Univers.Retrairea mitului ofera omului sansa
de a intra pe o unda comuna de comunicare cu Necunoscutul si de a obtine astfel
o viziune totalizanta asupra Lumii.Recunoscand tiparele si incercand sa integreze
orice eveniment intr-o structura ritualica, arhetipala,esentialmente armonica,
omul descopera ca poate modifica realitatea, in favoarea sa.Este si lectia
pe care o realizeaza practic, prin literatura sa, teoriticianul mitului-Mircea
Eliade.Personajele prozatorului nu sunt decat proiectii vii ale acestei idei,
variante pe aceeasi tema :indivizi alesi din anonimat participa cu mai mult
sau mai putin succes la un proces de recuperare a statutului omului initial,
ale carui coordonate sunt iubirea si creatia.De cele mai mult ori, eroul este
un om obisnuit, nepreocupat de probleme existentiale , dar caruia ii este
activat un fond latent de perceptii(uneori accidental), intrand astfel in
starea revelatorie : « Viata e un drum, cale dreapta sau progresiva,
pe care, umbland, omul ajunge cauza ascensiunii sale si ia cunostiita de ea
»(Solilocvii), afirma Mircea Eliade incercand sa justifice pornirea
sa pentru cercetarea problemelor legate de cunoastere.Adevarul poate fi accesat
in conditiile eliberarii de sub logica unui sistem unilateral, care plaseaza
evenimentul in cronologie absoluta si nu admite, de exemplu, simultanietatea
formelor de existenta.Se face astfel o pledoarie pentru taierea plenara, recuperatorie,
a realitatii in Eternitate, adica in mit : « Un mit poate fi retrait,
experimentat concret, dramatizat- dar atunci nu mai e un mit, ci arta sau
religie..Moartea e un asemenea mit. »(Solilocvii).
Fantasticul este o dimensiune fundamentala a beletristicii lui Mircea Eliade,
incepand cu povestirea scrisa la 14 ani « Cum am gasit piatra filosofala
»,care va fi premiata de Ziarul Stiintalor Populare .Aceleasi perioade
ii apartine « Minunata calatorie a celor cinci carabusi in tara furnicilor
rosii ».Imbinand ceea ce se asimilase despre lumea necuvantatoarelor
cu fantezia sa creatoare,autorul adolescent da nastere unei opere literare.Paralelismul
dintre universul gazelor si cel uman nu are in el, desigur, nimic original.Naturalismul
amator fantazeaza, inchipuindu-si o expeditie a cinci carabusi intr-o tara
vecina.Eliade insusi isi privea, peste decenii, aceasta scriere drept un roman
de aventuri, in care in care amesteca entomologia, umorul si fantasticul :
»Ceea ce ma pasiona mai mult scriindu-l era descrierea diverselor locuri,
asa cum le vedeau carabusii, strabatandu-le pe indelete sau zburand deasupra
lor.Era de fapt o micromonografie imaginara pe care o organizam pe masura
ce o inventam ;descopeream o lume onirica si paradoxala, caci era totodata
mai mare sau mai mica decat lumea noastra cea de toate zilele ».(Memorii,vol
I, p.64).
« Memoriile unui soldat de plumb » e un roman fantastic de dimensiuni
ciclopice cum isi amintea Eliade ; « era un roman de nesabuite proportii,
ingloband nu numai istoria universala, si intreaga istorie a Cosmosului,de
la inceputurile galaxiei noastre la alcatuirea Pamantului, la originea vietii
si la aparitia omului. »
In perioada interbelica, alaturi de literatura « realista »(Maitreyi,
Intoarcerea din rai, Huliganii) ii apar si cateva scrieri fantastice :Domnisoara
Christina, Sarpele, Secretul doctorului Honigberger, Nopti la Serampore.Primele
doua sunt strans legate de folclorul romanesc, iar celelalte doua, dezvaluind
« tainele » aflate in India, ne prezinta ceva din « tatamul
nevazut ».
Fantastice sunt si primele nuvele ale lui Eliade scrise dupa razboi :Un om
mare, Fata capitanului, Ghicitor in pietre, La tiganci, Pe strada Mantuleasa.Expertii
sunt de acord, considerand drept capodopere « Pe strada mantuleasa »
si « La tiganci ».
DATE DESPRE OPERA
Elaborarea nuvelei este insotita de o coincidenta sinistra, de care, insa, Mircea Eliade va deveni constient abia mai tarziu, nu insa fara infiorare. In “camaruta ingusta, cu ferestrele deschise catre un zid galben-cenusiu”, in care a lucrat la nuvela, “cu doar o saptamana inainte de sosirea noastra se sinucisese cu gaz un student”(Jurnal). Autorul a fost in intreaga sa viata fascinat de asemenea coincidente “metafizice”, care marcau intruziunea unui “altceva ascuns” in viata sa profana. Numeroase asemenea detalii sunt consemnate in “Jurnal” si in paginile de “Memorii”(pierderea ochelarilor, a pasaportului provizoriu, in momente intelectuale definitorii). In cazul de fata, scrierea nuvelei inchide in ea o moarte, fara ca autorul s-o fi stiut pe parcursul elaborarii; cum solutia nuvelei e de asemenea moartea, Eliade nu va ezita sa considere ca, si aici, destinul a lucrat camuflat in profane, purtand in secret mana celui care asterne textul pe hartie.
Sub aspect strict etnic, discutand morfologia
prozelor fantastice ale lui Mircea Eliade, Ioan Petru Culianu distinge intre
un fantastic de tip “quest”(cautare) si unul de tip “call”(ademenire,
chemare), sugerand totodata ca proza autorului discutat evolueaza, in sectiunea
sa temporala mediana, de la fantastical de tip “quest” la cel
de tip “call”, “… tipologia initiatica- mentineaza
in acest sens Culianu – cunoaste doua forme specifice, care circula
sub numele tehnice de <<cautare>>(the quest) si <<chemare>>(the
call). <<Cautarea>> presupune un subiect activ, care isi da silinta
sa aprofundeze…;<<chemarea>>, in schimb, presupune un subiect
pasiv care suporta, uneori involuntar, alegerea unor entitati supranaturale”.
Intr-un “Plan de discutie pentru cartea despre Mircea Eliade scriitorul”,
Culianu imparte proza fantastica a acestuia in trei cicluri:
• ciclul <<eroului>> si al <<quest>>-ului;
• ciclul <<idiotului>> si al <<call>>ului;
• ciclul criptografiei si al spectacolului.
Dupa acesta impartire, “La tiganci” tine de al doilea ciclu, Gavrilescu
fiind un erou de tip <<call>>.